Dubrovnik ontdekken

29 juli 2018 - Dubrovnik, Kroatië

Dames en heren, jongens en meisjes, Dubrovnik is prachtig! De bijnaam pearl of the adriatic klopt naar mijn gevoel helemaal. Zo in het hoogseizoen is Dubrovnik wel heel vol en toeristisch, maar ik vind het daardoor juist wel gezellig aanvoelen.
Dubrovnik trekt een heel wijd publiek aan en dat is erg leuk om te merken. Mensen die vanaf joekels van cruiseschepen komen om overdag de stad te ontdekken, mensen die zoals ik met hun backpack op pad zijn en in goedkope hostels slapen, maar ook de stinkend rijke mensen die hun mega jacht een stukje uit de kust hebben liggen. Buiten deze verschillen zijn er ook nog eens ongelofelijk veel verschillende nationaliteiten. Duits, brits, amerikaans, frans, australisch, mexicaans, argentijns, noors, italiaans en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Ik kom eigenlijk opvallend weinig europeanen tegen.
Wat betreft het solo reizen; het overtreft tot nu toe mijn verwachtingen. Natuurlijk zijn er momenten dat ik me even eenzaam voel of wat minder happy. Maar je leert zo snel nieuwe mensen kennen als je alleen reist. Ik heb de afgelopen dagen veel opgetrokken met twee ontzettend leuke italiaanse meiden. Inmiddels ben ik aangekomen in een ander hostel in een ander gedeelte van de stad. Dit hostel is groter en hier zitten veel mensen van buiten europa. Veel australiërs en amerikanen. Laatst had ik gezellig een lunch met 4 aussies en ik heb weer een hoop nieuwe mensen leren kennen uit andere delen van de wereld.
De afgelopen dagen zijn zo snel voorbij gegaan en ik heb nu al zulke geweldige dingen gedaan.
Met de twee italiaanse meiden die ik heb leren kennen heb ik in een band achter een speedboot gehangen, dat was zo onwijs lachen! Meerdere keren ben ik van kliffen gesprongen, echt waar dat was zo vet. Ik heb een te gekke kayak tour om het eiland lokrum gemaakt en dat eiland nog ontdekt door er met de ferry heen te gaan. Op dit eiland mag niemand overnachten, er zou ook een oude vloek over heersen. Er staat alleen een prachtig oud klooster met botanische tuinen, een restaurant en bar en verder zijn er mooie wandelpaden, een soort meertje in een prachtige inham die ook wel 'the dead sea' genoemd wordt, indrukwekkende kliffen en een dichtbegroeid naaldbomenbos. (En oh ja! In het klooster stond een replica van 'the iron throne,' dus als game of thrones liefhebber moest ik daar natuurlijk even op zitten) De enige vaste bewoners van het eiland zijn hele schattige konijntjes, prachtige pauwen en een berg krekels die samen een oorverdovend geluid produceren. Zo indrukwekkend.
Er staat nog veel meer op het programma zoals een tocht met de cable car naar boven om de zonsondergang te zien vanaf de berg met de twee italiaanse meiden uit mijn vorige hostel waar ik het over had.
Ook heb ik met een duits meisje afgesproken om een dagtrip te boeken naar Bosnië of Montenegro, we kijken nog even welke. Nog genoeg te doen dus! Dinsdag vertrek ik alweer naar mijn volgende bestemming, dan ga ik Istrië (her)ontdekken.
Wat een zwaar leven;)

Groetjes van mij